Povesti ardelenesti

Povesti ardelenesti

Editura Gramar
12,00 Lei

Colectia: Literatura universala - Biblioteca pentru copii

Recenzie Povesti ardelenesti

Harnic culegator de folclor romanesc, Ion Pop Reteganul, nascut la inceputul secolului XX, ne-a lasat astazi mostenire rodnica si deosebita sa munca folclorica. Alaturi de marile nume de scriitori romani - Anton Pann, Nicolae Filimon, Kogalniceanu, Eminescu, Creanga, alaturi de arhicunoscutii folcloristi Ispirescu, A. Barseanu, T. Pamfile - Ion Pop reteganul se inscrie in pleiada fantastica de artisti romani culegatori si valorificatori de folclor romanesc autentic.

Nascut in 1853 in comuna Retegan - comuna ce-i va imprumuta mai tarziu numele sau - Ion Pop Reteganul, invatator prin felurite parti ale Banatului si Transilvaniei, adesfasurat o neobosita munca de cercetare si culegere a perlelor folclorice romanesti. Patriot prin definitie, calauzit de principiul sau "Nu pentru scoala ci pentru viata", Ion Pop Reteganul si-a carmuit menirea prin viata neobosit principiilor sale asa cum afirma si in prefata sa din Cartea Poporului - 1892: "Viata de toate zilele ne arata cu cat traim avem sa invatam mereu, sa ne luminam mintea si sa ne nobilitam inima..."

Pasiunea pentru folclor - insuflata chiar de mama sa, vizitele numeroase ale diferitilor povestitori sau calatori, ospatati chiar in casa parinteasca, talmaciri auzite le diferitele prilejuri de bucurie sateasca - la colindat, la culesul viei, la jucatul miresei, la sezatori si nunti - au format sufletul sensibil de roman al celui ce avea sa devina mai tarziu povestitorul de seama al sevei folclorice romanesti. Culese cu grija si atentie, perlele populare romanesti, folclorul in general, reprezinta toata averea sa sufleteasca. De altfel chiar el sustinea ca poezia sau proza populara trebuie culese cu grija si atentie si reflectate in toata puterea lor fara deosebire de gen.

Oglinda sufletului - asa cu numea Ion Pop Reteganul creatia folclorica - trebuie sa reflecte spiritul si tendintele poporului roman, sa dezvaluie sensurile fara schimbari stilistice si sa rezume intentiile artistice asa cum au fost ele lasate din stramosi.

Praful vremii se asterne inevitabil si insistent peste cimiliturile artistice ale autorilor romani, insa, incercand sa valorificam cat mai mult cu putinta din zestrea folclorica a acestora, dorim sa asiguram un bilet al nemuririi acestui calator in timp, convinsi fiind ca intreaga sa viata literara conteaza pentru cei ce vor citi si nu vor uita aceste randuri. Ion Pop reteganul ne aminteste in aceasta culegere parte din istoria folclorica a romanilor, asa cum se cuvine, asa cum vine ea din neamuri stramosesti, asa cum o citim de fiecare data cu placere si la Creanga si la Ispirescu si la Slavici, si la Eminescu.

"ARIPĂ-FRUMOASĂ A fost odată ca niciodată, că de n-ar fi fost, nu s-ar povesti. A fost odată un împărat, care a avut trei fete, dintre care cea mai mică, aşa era de frumoasă, de gândeai..." Continuare...

"POVESTEA LUI PAHON A fost odată un moşneag bătrân, dar bătrân ca vremea, alb ca zăpada şi bun ca pâinea cea bună. El avea un băiat, vedeţi domnia-voastră, băiat ca toţi..." Continuare...

Cartea "Povesti ardelenesti" a fost publicata in categoria Carti pentru copii / Povesti si inregistrarea noastra a fost actualizata ultima oara la data de 18.03.2014. A fost scrisa de Ion Pop Retegan si a fost publicata de editura Gramar. Se poate cumpara cartea Povesti ardelenesti prin comanda online (nu sunteti obligati sa va creati un cont) sau, daca va e mai confortabil, puteti sa ne contactati telefonic la numarul din header iar operatorii nostri ca vor prelua comanda. Pretul "Povesti ardelenesti" este de 12 RON, include toate costurile, mai putin transportul.

ISBN: 978-973-1973-92-0
Pagini: 192
Format: 14 x 20 cm