Oleg Danovski – omul, artistul, legenda

Oleg Danovski – omul, artistul, legenda

35,00 Lei

Colectia: In afara colectiilor

Recenzie Oleg Danovski – omul, artistul, legenda

Biografia coregrafului Oleg Danovski ( 1917- 1997) constituie  rezultatul unui efort de documentare şi redactare de mai bine de şase ani, care a presupus consultarea unor categorii de surse dintre cele mai diverse (articole şi cărti de specialitate, dictionare româneşti şi străine, memorialistică, documente de arhivă,  filme, discutii cu prieteni, rude, colaboratori ai personajului principal), călătorii de documentare şi propria arhivă a autoarei care l-a cunoscut pe Oleg Danovski, l-a urmărit în repetitii şi spectacole şi a consemnat mai multe ore de interviuri cu el, în anii de dinaintea mortii, când era directorul Teatrului de Balet din Constanta.

Scrisă cu mijloacele jurnalistului, dar şi ale istoricului şi prozatorului, cartea este probabil una dintre cele mai minutioase reconstituiri ale unei vieti de artist care s-au scris în cultura română destul de săracă în astfel de lucrări laborioase, bazate pe cercetare şi confruntare de surse, pe memorie şi document, şi pe efortul de obiectivare şi restituire echilibrată a profilului complex al unui artist de anvergură neobişnuită în orice cultură, nu doar în a noastră.

Arta dansului românesc, pe care Oleg Danovski a ridicat-o la performante greu de atins chiar şi în spatii cu traditie mai temeinică şi mai generos sprijinită, este şi ea destul de firav reprezentată la noi prin studii care să depăşească improvizatia, mărturia unilaterală şi subiectivă, colajul de articole sau de declaratii prilejuite de ocazii festive, comemorative, protocolare.

Cartea de fată, care e în primul rând o biografie, constituie totodată, prin capitolele consacrate creatiei lui Oleg Danovski, activitătii sale de pedagog şi maestru, prin capitolul substantial privind cronologia operei şi în fine, prin foarte bogatele articole de dictionar consacrate colaboratorilor săi cei mai proeminenti (Floria Capsali, Trixi Checais, Stere Popescu, Irinel Liciu, Gabriel Popescu, Bojidar Petrov, Gelu Matei, Magdalena Popa, Ileana Iliescu şi altii), o contributie la istoria artei coregrafice româneşti, în secolul XX, pe care longevivul creator l-a traversat aproape în întregime: a trăit în lumea dansului din 1934 până în 1996.

Oleg Danovski  merită pe deplin o asemenea biografie, nu numai fiindcă a impulsionat şi hrănit cu geniul său creator baletul Operei Române vreme de aproape 40 de ani (1941-1977), a înfiintat aproape din nimic la Constanta unul dintre cele mai performante ansambluri de balet din Europa (1978-1996), ci şi fiindcă este unul dintre creatorii români  care au convins de geniul lui şi străinătatea, impunându-se pe scenele marilor teatre ale lumii şi stând cu demnitate alături de adevărati monştri sacri ai dansului, care l-au apreciat şi au fost onorati să joace în coregrafiile sale sau să-l cheme să monteze spectacole în tările lor, care sunt Rusia, Cuba, Anglia, Austria, Italia, Bulgaria, Iugoslavia etc.

Cunoaşterea activitătii sale şi a confratilor săi într-o adevărată epocă de aur a baletului românesc, ar putea constitui un imbold şi o sursă de revigorare pentru reprezentantii dansului românesc, clasic şi modern de azi şi o răsplată, chiar dacă postumă pentru el şi desigur un imbold pentru cultivarea memoriei şi continuitătii acestei splendide arte.

Cartea "Oleg Danovski – omul, artistul, legenda" a fost publicata in categoria Beletristica / Biografii si inregistrarea noastra a fost actualizata ultima oara la data de 17.03.2014. A fost scrisa de Doina Jela si a fost publicata de editura Curtea Veche. Se poate cumpara cartea Oleg Danovski – omul, artistul, legenda prin comanda online (nu sunteti obligati sa va creati un cont) sau, daca va e mai confortabil, puteti sa ne contactati telefonic la numarul din header iar operatorii nostri ca vor prelua comanda. Pretul "Oleg Danovski – omul, artistul, legenda" este de 35 RON, include toate costurile, mai putin transportul.

ISBN: 978-606-588-263-8
Pagini: 296
Format: 17 x 24 cm