Nevroza balcanica

Nevroza balcanica

Editura Trei
29,00 Lei

Seria: Seria de autor Vasile Dem. Zamfirescu

Recenzie Nevroza balcanica

"De fapt, este vorba de a delimita specificul nevrozei romanilor, cu siguranta diferita, desi inrudita, de cea a vecinilor nostri bulgari, unguri, sarbi, ucraineni, rusi. Despre nevroza etnica se poate discuta doar daca inconstientul cunoaste diferentieri in functie de cultura. Antropologii-psihanalisti sau psihanalistii-antropologi, singurii competenti sa se pronunte in aceasta chestiune, un Geza Roheim sau georges Devereux, considera ca, intr-adevar, diferitele elemente ale zestrei pulsionale a omului sunt tratate diferit in culturi diferite. Conflictul universal natura-cultura primeste rezolvari particulare in functie de necesitatile culturale" - Autorul

O bună parte dintre eseurile volumului de fată îşi propun să abordeze o temă pe cât de importantă, pe atât de controversată: nevroza colectivă sau etnică. În calitate de psihanalist ader la poziţia unui Geza Róheim sau Georges Devereux care susţin modelarea culturală a inconştientului. Conform reprezentanţilor teoriilor biologice, însă, românii, ca popor latin, ar fi predispuşi la isterie.

Din materialele pe care le-am avut la dispoziţie reiese o altă ipoteză: specifică pentru români este prelucrarea defectuoasă a conflictelor narcisice, generată de deficite narcisice timpurii. Astfel de tulburări ale sentimentului valorii proprii se exprimă mai ales prin depresie, lipsa bucuriei de a trăi, hipersensibilitate faţă de lezările narcisice, ruşine, toate suficient de împovărătoare pentru a merita întreaga atenţie teoretică şi practică, la fel ca problemele „clasice", prezente şi ele ca la orice european, si cărora li se acordă atentia cuvenită în carte.

Atât de importantă mi s-a părut rezolvarea acestor „simptome", încât în mai multe rânduri m-am gândit că am avea nevoie de un Minister al Stimei de Sine…„Cum se nasc hotărârea şi gestul eroice, prin deliberare sau spontan? s-ar putea întreba cititorul de azi. Şi multe altele. Ca psihanalist, mi-am pus şi altă întrebare: cât de departe poate merge exerciţiul de sinceritate al unei persoane care a făcut două tranşe de psihanaliză personală în Elveţia (una freudiană şi alta jungiană însumând patru ani) şi care se numără printre primii practicanţi ai psihanalizei în România comunistă? Cu alte cuvinte, reuşeşte Ion Vianu să nu lase nimic deoparte, să nu se cruţe, aşa cum îşi propune, datorită faptului că a deschis uşa care separă conştientul de inconştient?"

"Spiritul inconştient Tema inconştientului colectiv nu este singura în care înregistrăm continuitate şi contribuţii complementare, deşi nerecunoscute de niciunul dintre cei doi corifei...." Continuare...

Cartea "Nevroza balcanica" a fost publicata in categoria Psihologie / Psihologie si inregistrarea noastra a fost actualizata ultima oara la data de 15.03.2014. A fost scrisa de Vasile Dem. Zamfirescu si a fost publicata de editura Trei. Se poate cumpara cartea Nevroza balcanica prin comanda online (nu sunteti obligati sa va creati un cont) sau, daca va e mai confortabil, puteti sa ne contactati telefonic la numarul din header iar operatorii nostri ca vor prelua comanda. Pretul "Nevroza balcanica" este de 29 RON, include toate costurile, mai putin transportul.

ISBN: 978-973-707-588-8
Pagini: 292

Pret Nevroza balcanica