Baron Carl Gustaf Emil Mannerheim : Jurnal de pe frontul romanesc (1916-1917)

30,00 Lei

Recenzie Baron Carl Gustaf Emil Mannerheim : Jurnal de pe frontul romanesc (1916-1917)

În activitatea sa de cercetare susţinută a arhivelor finlandeze şi româneşti, Dr. Silviu Miloiu, conferenţiar universitar în cadrul Universităţii „Valahia” din Târgovişte şi preşedinte al Asociaţiei Române de Studii Baltice şi Nordice, a descoperit existenţa jurnalului generalului Gustaf Emil Mannerheim, din perioada primului război mondial, când acesta lupta pe frontul românesc. Manuscrisul, aflat în Arhivele Naţionale ale Finlandei, nu a fost publicat niciodată deşi în el se dezvăluie numeroase aspecte necunoscute şi tot el răspunde multor întrebări legate de istoriografia românească şi finlandeză. Salut iniţiativa Asociaţiei Române de Studii Baltice şi Nordice şi a Editurii Cetatea de Scaun de a traduce şi publica Jurnalul de pe frontul românesc al Generalul Gustaf Emil Mannerheim, sperând ca lucrarea va contribui la o apropiere mai susţinută, bazată pe cunoaştere reciprocă, între poporul român şi cel finlandez. Bucureşti, 6.12.2010, - Irmeli Mustonen, Ambasador al Finlandei

...Popularul show de televiziune intitulat „Suuret suomalaiset” [“Mari finlandezi”] desfăşurat în anul 2004 la televiziunea naţională finlandeză YLE îl desemna pe Baronul Carl Gustaf Emil Mannerheim, fost regent, mareşal şi preşedinte al Finlandei drept „suurin suomalainen” [“Cel mai mare finlandez”] cu un număr de 104.244 de voturi, cu 26% mai mult decât a obţinut voievodul Ştefan cel Mare din partea românilor pentru a fi „înscăunat” drept „cel mai mare român”. De altfel, cheia Cetăţii Hotinului, mult extinsă şi integrată într-un adevărat sistem defensiv în timpul domniei lui Ştefan cel Mare, va intra în posesia lui Mannerheim, fiind păstrată în muzeul ce-i poartă numele din Helsinki... Legăturile lui Mannerheim cu românii sunt însă mai profunde decât aceste conexiuni conjuncturale, aşa după cum vom vedea. De altfel, nu spunem nimic nou publicului român când amintim de participarea generalului Mannerheim, iniţial în fruntea unei divizii ruseşti, a 12-a de Cavalerie, începând din decembrie 1916, pe frontul românesc. Noutatea pe care o aducem în atenţia publicului cititor constă în publicarea, inedită, a însemnărilor zilnice ale acestuia de pe frontul românesc... - conf. univ. dr. Silviu Miloiu

...În urmă cu câţiva ani erau publicate şi în ediţie românească şi memoriile generalului Mannerheim, în câteva pagini fiind expediate şi amintirile sale de pe frontul românesc. S-a crezul atunci că acestea reprezentau singurele pagini scrise de militarul finlandez despre experienţele sale pe frontul românesc. De curând, mai întâi prin publicarea unor documente, acum prin descoperirea realizată la Arhivele Naţionale din Helsinki, dl. Silviu Miloiu vine să infirme această ipoteză: există, iată, nu mai puţin de 86 de pagini de manuscris inedit care, în sfârşit, vor face lumină asupra multora dintre afirmaţiile lacunare care reies din jurnalul său. Descoperirea este foarte importantă, iar publicarea acestui material documentar într-un volum extrem de utilă nu numai pentru cunoaşterea mai amplă a relaţiilor româno­-finlandeze, dar şi pentru aprofundarea unora dintre problematicile legate de istoria noastră naţională într-un moment de răscruce al său în care însăşi statalitatea românească era în pericol. Însemnările zilnice ale lui Mannerheim vor clarifica unele dintre întrebările care încă se mai pun cu privire la acest moment. - prof. univ. dr. Ion Calafeteanu

...Cunoşteam foarte puţine lucruri în acest sens din memoriile publicate de Mannerheim, de aceea manuscrisul inedit descoperit de dl. conf. dr. Silviu Miloiu - cel mai bun cunoscător al relaţiilor româno-finlandeze - în arhivele finlandeze este foarte important pentru a lărgi acest orizont al cunoaşterii. Această descoperire extrem de importantă nu putea rămâne în sertarul istoricului...  - prof. univ. dr. Gheorghe Sbârnă

Cartea "Baron Carl Gustaf Emil Mannerheim" a fost publicata in categoria Istorie / Istorie universala si inregistrarea noastra a fost actualizata ultima oara la data de 15.03.2014. A fost scrisa de Silviu Miloiu si a fost publicata de editura Cetatea de Scaun. Se poate cumpara cartea Baron Carl Gustaf Emil Mannerheim prin comanda online (nu sunteti obligati sa va creati un cont) sau, daca va e mai confortabil, puteti sa ne contactati telefonic la numarul din header iar operatorii nostri ca vor prelua comanda. Pretul "Baron Carl Gustaf Emil Mannerheim" este de 30 RON, include toate costurile, mai putin transportul.

ISBN: 978-606-537-062-3
Pagini: 180
Format: 14,5 x 20,5 cm